Special - Hiking the Hirzer in Passeier Valley, South Tyrol - Wandelen bij de Hirzer in het Passeierdal in Zuid-Tirol


Wandelen bij Saltaus in het Passeiertal / Val Passiria

-

Hiking at Saltaus in the Passeier Valley / Val Passiria



De Almenrunde bij de Hirzer.

Tijdens mijn laatste trip heb ik een prachtige wandeling gemaakt bij het plaatsje Saltaus in het Passeierdal in Zuid-Tirol.Het ligt op ongeveer 30-45 minuten rijden van mijn accommodatie in Burgstall/Postal.
Omdat je door de plaats Meran moet kan de tijd afhangen van het verkeer in Meran.

Aangezien hier bij de lift niet heel veel parkeergelegenheid is, adviseer ik om niet te laat te gaan want dan kun je naar aller waarschijnlijkheid geen plek vinden en ook is het risico groot dat er een lange wachtrij staat.
Ik ben hier 2 keer geweest, waarbij ik de eerste keer zonder een problemen een plek vond maar de 2e keer geen plek gevonden en stond er een hele lange wachtrij van zo'n 100m bij de kassa.

Ook schijnt er de mogelijkheid te zijn om naar het middenstation te rijden maar daar heb ik geen ervaring mee en wat ik zo gezien heb ik er niet veel plek.

Berggasthof Klammeben
De Hirzer-kabelbaan neemt je mee naar het bergstation Klammeben (1980 m), je hebt hier een prachtig uitzicht over de omliggende bergen. 
Meer informatie vinden over openingstijden en prijzen op de website

Hirzerhütte
Vanaf het bergstation volg je de route naar de Hirzerhütte, een prachtige oude hut en deze ligt gemoedelijke samen met de Reseggeralm Hütte op de Tallneralm aan de voet van de Hirzer.

Vervolgens volg je de bordjes naar de Hintereggalm en daarna naar de Mahdalm Hütte. 


Het uitzicht gedurende de wandeling is prachtig en zeker zoals nu tijdens de herfst. De bomen prachtig gekleurd en vooral de lariks boom is prachtig met zijn gele kleuren.

De wandeling veel mogelijkheden om te pauzeren of om om te keren en terug te wandelen.
Ik voor de lunch gekozen bij de Mahalm Hütte, hier kunt je een lekkere "Marende" bestellen.
Voor degene die hier nog nooit was: Een "Marende" bestaat uit spek, worstjes, kaas en brood.
Ik kan deze maaltijd/snack van harte aanbevelen


Als je bij de Mahdalm Hütte vertrekt heb je 2 mogelijkheden:
  1. terug via hetzelfde weg of 
  2. via de Rotmoos.
Kies je,  net als ik voor de laatste dan moet je eerst nog een stukje klimmen (30 minuten) de Rotmoos op, om dan vervolgens via de Resagger Alm en Hirzer Hütte weer op de Tallneralm te komen en zo weer terug naar het bergstation.


De wandeltijd is tussen de 2,5-3 uur met makkelijke brede paden, maar ook enigszins steilere en smallere paden.
De wandeling wordt aangemerkt als Rood dus middelzwaar.

De wandeling is goed aangeven maar een kaart, die je bij de lift mee kan nemen, is een goede zaak.

Ik heb genoten van deze prachtige en kleurrijke wandeling en wens je dan ook veel plezier.

Met vriendelijke reisgroet
Hedy Talens

Reacties

Meest Populaire Posts

2017 Travel tip 9 - Teutoburgerwald & Surrounding / Teutoburgerwoud & Omgeving - Reistip 2017 Tip 9

Een Top Weg: Grande Strada delle Dolomiti - Dwars door Zuid-Tirol en de Dolomieten.

Gardameer, Italië - Een aantal bezienswaardigheden