Montreal, QC A City to Discover - Een Stad om te Ontdekken

Montreal, QC – Een Stad van Controverse!

 
Skyline Montreal seen from the Great Wheel in the Old Port
Montreal, QC (gelegen op een eiland in de St. Lawrence Rivier) met zijn bijnamen: Stad van de Heiligen (Cité des Saints) of Stad van de Honderd Torens (Cité des Cent Tours), werd 375 jaar geleden gesticht.
Het is een stad met een prachtige oude kern, View-Montreal 
Meer over de geschiedenis van Montreal kun je vinden op mijn Blog.

Montreal is een van de energiekste steden in Québec en voor mij vooral Old Montreal met zijn geschiedenis, pittoreske pleintjes, architectuur, kunstgaleries en de vele restaurantjes. 

Een stad van tegenstellingen: 
Downtown Montreal met zijn wolkenkrabbers en ondergrondse stad (Ville Souterraine) 
ten opzichte van 
Old Montreal met zijn vele historische gebouwen, keitjes straten en de oude haven in de St. Lawrence Rivier. 

Maar ook qua seizoen is Montreal verschillend als dag en nacht.Waar het in het zomer/herfst seizoen stikt van de door de straatjes dwalende mensen, zowel toeristen als de inwoners van Montreal, is de stad in het winterseizoen vrij doods en lopen er eigenlijk hoofdzakelijk wat toeristen buiten en een Canadese die-hard want de gemiddelde inwoner van 
Montreal heeft een hekel aan de stevige kou die er in de stad aanwezig kan zijn en vertoeft dan ook het grootste deel van de dag binnen en het woon-werk verkeer gaat hoofdzakelijk ondergronds. 
Montreal heeft namelijk een ondergrondse stad. 


The Shrine of The Notre- Dame Basilia - La Basilique Notre-Dame 

Ik heb het genoegen gehad Montreal in beide seizoenen te bezoeken vandaar mijn commentaar over het winterseizoen.
Ook ik heb een poging gedaan door de ondergrondse stad te bewegen maar vond het een zeer benauwende ervaring en je kunt er heel makkelijk verdwalen zonder plattegrond.
Meer informatie over deze trip kun je vinden op mijn Blog

Maar toch is Montreal is een fijne stad om een paar dagen door te brengen. Als je er 3 nachten verblijft dan heb je 2 volle dagen om Montreal te ontdekken maar dan nog zie je maar een klein deel van deze leuke stad. 
Mijn voorkeur voor een hotel is in View-Montreal omdat je dan makkelijk overal komt.
Een goede manier om View-Montreal te ontdekken is d.m.v. de stadswandeling, deze kan elke hotel receptie je waarschijnlijk wel geven maar je kunt hem ook op internet vinden.

La Grande Roue de Montréal

Als je van echt lekker eten houdt want dat kun je in Montreal, bij deze mijn tips:
Bij deze restaurants is het zeker aanbevolen te reserveren.

Place Jacque-Cartier, quiet in winter but in the summer filled with street artists.

En om een waardig afscheid van Montreal te nemen, moet je zeker gaan lunchen bij Jardin Nelson, gelegen op Place Jacques-Cartier. Dit restaurant heeft een heerlijke binnentuin en bij een beetje mazzel spelen ze er livemuziek. Tijdens mijn winter bezoek was het restaurant gesloten maar ja in de binnentuin in de sneeuw zitten met een diepvries temperatuur lijkt me ook geen plan. 😉. 

Restaurant Jardin Nelson at Place Jacque-Cartier

Je vindt 2 rondreis tips op mijn website:
Atlantisch/Oost Canada - een rondreis in september/oktober, mocht je deze reis leuk vinden moet je hem een weekje eerder laten starten dan ik heb gedaan want aan het uiterste puntje van het schiereiland was al veel gesloten.
Winter in Oost Canada - voor de liefhebber van winterse temperaturen en voor de ski liefhebber want dat kan heel goed in het nabijgelegen Mont-Tremblant.

Zie ik je volgende keer in Montreal, QC?

Met vriendelijke reisgroet,
Hedy Talens
Reizenenmeer Blog / Reizenenmeer Fotografie / Reizenenmeer.com / Reizenenmeer Canada 








Reacties

Meest Populaire Posts

2017 Travel tip 9 - Teutoburgerwald & Surrounding / Teutoburgerwoud & Omgeving - Reistip 2017 Tip 9

Een Top Weg: Grande Strada delle Dolomiti - Dwars door Zuid-Tirol en de Dolomieten.

Gardameer, Italië - Een aantal bezienswaardigheden