Rondreis Alberta/British Columbia - mei/juni 2019 - Elk Island NP

Ontdek Elk Island National Park 


Afgelopen dinsdag 21 mei ben ik vertrokken uit Nederland, een relatief korte vlucht met KLM bracht mij naar Edmonton International Airport. Het is een prettig klein vliegveld dus afhandeling gaat super snel, ik was dan ook in 5 minuten door de douane, bagage was er snel. Daarna gauw mijn auto opgehaald bij AVIS, kantoor ligt tegenover de aankomsthal dus ideaal. AVIS had een super verrassing voor me in de vorm van een upgrade van een standaard SUV naar een grote SUV in de vorm van een splinternieuwe Dodge Durango, met 250 km op de teller, open dak, wifi en ingebouwde navigatie, dus helemaal blij en heb hem maar de bijnaam De Tank gegeven.
Matrix Hotel ligt op 30 mins rijden van het vliegveld in Downtown dus ideaal. 

Aangezien het me tijdens mijn winter trip 2017 niet gelukt was om Elk Island National Park te bezoeken, stond dit als eerste op mijn lijstje.
Elk Island NP (een van de kleinere nationale parken in Canada) is opgericht in 1913 als “Federal Park” en kreeg in 1930 het “National Park” status.

Het park ligt op zo’n 35 km ten oosten van Edmonton, dus een kort ritje. Even bij Visitor Centre gestopt voor een kaartje en wat info. 
Het park is hoofdzakelijk bekend om zijn kudde bizons (Plains & Wood) en herten (Elk of Wapiti). Maar ook om zijn “Stargazing”, het is hier zo donker dat naar de sterrenhemel staren er hoog op het lijstje staat van velen, ook het Noorderlicht is hier zeer vaak te zien.
Helaas zoals de naam van het park voorspeld heb ik geen Elk gezien. Waarschijnlijk op dat het kalver seizoen is begonnen. De kudde bizons was wel in de buurt maar helaas waren de vrouwtjes met jongen te ver voor een mooie foto, dus zullen jullie het moeten doen met een paar stevige mannetjes.

Wood Bisons, Elk Island National Park.

Het park biedt een aantal prachtige wandelingen en zijn langere (zoals de Tawayik Loop Trail 15.1 km) en kortere (zoals Beaver Pond Trail 3.6 km) versies. Vlak na de ingang is de Bison Loop Road, een kilometer lange loop waar je eventueel bizons kan kunt zien.
De meeste bedrijvigheid vind je bij Astotin Lake. Het biedt prachtig uitzicht op moerasland en het meer mag je kanovaren. 
Je treft hier veel vogelsoorten aan zoals de pelikaan, Canadese gans en veel andere soorten watervogels. Er is een korte promenade waar je eventueel muskusratten en beavers kunt zien. 
Het is de uitgelezen plek om te genieten van zonsondergang en de sterrenhemel. 
Bij Astotin Lake ligt een camping, dichtbij zijn strand, voetbalveld, speeltuin, golfbaan en openlucht theater (juli en augustus).    

Astotin Lake, gezien vanaf de West kant van het meer.


Astotin Lake, gezien vanaf de Oost kant van het meer

Je kunt hier heerlijk een tijdje doorbrengen maar ik denk dat het zeker in dit deel heel druk kan zijn met schoolkinderen en gezinnen want echt heel veel toeristen ziet hier denk ik niet echt. Alhoewel ik wel een paar Spanjaarden en Zwitsers ben tegen gekomen.

Iets voorbij Astotin Lake liggen Amisk Wuche Trail en Beaver Pond Trail, resp 2.6 en 3.6 km, 2 prachtige wandelingen met veel watervogels en vooral bij Beaver Pond kun je geluk hebben elanden en bevers te zien. 

Amisk Wuche

↕️Beaver Pond

Ik ben blij dat ik deze dag trip heb gedaan want het was er nu zalig rustig en absoluut de moeite waard om meer tijd door te brengen.

Groetjes uit Alberta









  



Reacties

Meest Populaire Posts

2017 Travel tip 9 - Teutoburgerwald & Surrounding / Teutoburgerwoud & Omgeving - Reistip 2017 Tip 9

Een Top Weg: Grande Strada delle Dolomiti - Dwars door Zuid-Tirol en de Dolomieten.

Gardameer, Italië - Een aantal bezienswaardigheden