Hit The Road Jack with - 19 Bijzondere Wegen in 19 Staten

50 Staten hebben tenminste 50 Meest Mooie Wegen!
19 van deze heb ik gereden en als reistip heb ik ze voor jullie op een rijtje gezet.


Ik voel me rijk dat ik in de afgelopen 24 jaar door Noord-Amerika heb mogen toeren en ik hoop dat ik dat nog lang mag volhouden en dat ik nog een aantal staten aan mijn toch wel mooie rijtje kan gaan toevoegen. 

Van de 50 Staten die de Verenigde Staten van Amerika of kortweg Amerika rijk is heb ik er tot nu toe 19 mogen ontdekken en heb in deze staten veel mooie dingen gezien. 
De meest bekende maar ook wel minder bekende delen van deze staten ben ik tegen gekomen.
Ja ik zeg 50 Staten want sommige zullen roepen het zijn er 51 maar Washington DC is geen staat van Amerika maar heeft zijn eigen gouvernementele status. 

Ik heb al is eerder mijn 10 favoriete highways en byways geschreven en deze kun je terug vinden op mijn Blog via deze link, hier vind je wegen in zowel Amerika en Canada.
Hieronder vind je het lijstje met bezochten staten met hun hoofdsteden en hun respectievelijke bijnamen.

Staat     

Hoofdstad

Bijnaam

Alaska

Juneau

The last Frontier

Arizona

Phoenix

The Grand Canyon State

California

Sacramento

The Golden State

Colorado

Denver

The Centennial State

Connecticut

Hartford

The Constitution State

Idaho

Boise

The Gem State

Maine

Augusta

The Pine Tree State

Massachusetts

Boston

The Bay State

Montana

Helena

The Treasure State

Nevada

Carson City

The Silver State

New Hampshire

Concord

The Granite State

New York

Albany

The Empire State

Oregon

Salem

The Beaver State

Rhode Island

Providence

The Ocean State

South Dakota

Pierre

Mount Rushmore State

Utah

Salt Lake City

The Beehive State

Vermont

Montpelier

The Green Mountain State

Washington

Olympia

The Evergreen State

Wyoming

Cheyenne

The Equality or Cowboy State



Alaska: Alaska Route 3 of George Parks Highway of Parks Highway
De weg begint iets ten Noorden van Anchorage nabij de plaats Gateway. Eigenlijk een hele toepasselijke naam want het is de toegang naar de Alaska Route 3, deze 517 km (323 mi) lange weg brengt je langs Denali National Park naar Fairbanks in het hart van het Alaskaanse binnenland.
Denali NP staat bekend als thuis van Noord Amerika’s hoogste bergpiek Mount Denali. Niet alleen Denali NP biedt je prachtige uitzichten maar de A3 biedt je adembenemende uitzichten van de wildernis en zijn inwoners.
Op mijn blog vind je meerdere tips met betrekking tot reizen naar Alaska zoals:
Alaska The Last Frontier en Denali National Park & Preserve.
Op mijn website vind je een tweetal rondreizen:
Discover The Yukon & Alaska en Alaska Highlights

Arizona: The Apache Trail of Route 88 
The Apache Trail is een 64 km (40 mi) lange weg die iets ten Oosten van Phoenix begint bij Apache Junction. Het is een van Arizona’s oudst wegen. De weg is tot iets na Tortilla Flat geasfalteerd daarna verandert hij in een niet geasfalteerde weg.. Afhankelijk van het weer is deze weg prima te rijden en hij brengt je naar het Theodore Roosevelt Lake en loopt dwars door de Superstition Mountains met prachtige canyons en woestijnen.
Langs deze weg vind je ook Lost Dutch State Park, niet zoals de naam zo doen denken vernoemd naar een Nederlander maar naar een Duitser. Maar je verwarring in Amerika tussen Dutch en Deutsch is best groot. Meer hierover en over Lost Dutch State Park kun je lezen op mijn Blog. Een voorbeeld reis waar deze weg perfect in past vind je hier.

California: The Pacific Coast Highway of PCH of CA 1/ SR 1. 
California Highway 1 is één van de meest bekende wegen om te rijden in de wereld, en dat is niet zo heel merkwaardig. De weg biedt waanzinnige uitzichten van de Pacific Ocean. Je kunt hem laten beginnen bij San Diego maar daar is het niet officieel Highway 1 of bij Los Angeles. Hij biedt 13 bijzondere stopplaatsen. Tegendraads als ik altijd ben heb ik hem 2x gereden van Los Angeles naar San Francisco maar de meeste zeggen dat hij omgekeerd mooier is omdat je dan aan de juiste kant van de weg zit. Een uitgebreid Blog over Highway 1 vind je hier. Mocht je een relaxte reis zoeken waar Highway 1 zit, staan er 2 op mijn website: Highway 1 Relax Trip & Highway 1 & Las Vegas.

Colorado: The Trail Ridge Road
De 77 km lange Trail Ridge Road in het Rocky Mountain National Park, is de hoogste verharde weg in de Verenigde Staten. De weg brengt je naar een hoogte van 3.700m en is alleen zomers geopend voor autoverkeer en gaat meestal eind mei open, deze openstelling is volledig afhankelijk van het weer. Meer informatie over Rocky Mountain NP kun je vinden op mijn Blog.
2 Voorbeeld reizen met de namen: Denver Connections en Denver & Parks kun je op mijn website vinden.

Connecticut: Route 169
Deze prachtige weg brengt je van Norwich in Connecticut naar Southbridge in Massachusetts. De weg heeft een lengte van 51 km (31 mi) en is vooral in de herfst prachtig om te rijden. Nu bezit New England veel mooie wegen dus je kunt ze niet allemaal rijden want dan ben je wel even bezig.
Een voorbeeld van een rondreis door New England vind je hier.

Idaho: Sawtooth Scenic Byway of Highway 75N
De Sawtooth Scenic Byway in Idaho is met zijn 184 km (115 mi) een van de mooiste wegen. Het brengt je langs Sun Valley, Hailey en Ketchum in het hart van de Idaho Rockies. Een prachtig ruig stuk land met als hoogte punten de vele rivieren, in het bijzonder de Salmon River, stromen en bergmeren. Idaho is een staat waar je niet zomaar even door rijdt want er is heel veel te zien. De staat heeft in totaal 31 scenic byways. Een Blog over Idaho vind je hier. En voor een rondreis met de naam Crossing Borders op mijn website

Maine: Park Loop Road
Met zijn 43 km is de Park Loop Road in het Acadia National Park, de doorgaande weg door het Park en daarmee de meest bekende attractie van het park. De eenrichtingsverkeer weg is prachtig en brengt je door een prachtige natuur en langs de kust. Je moet absoluut je camera niet vergeten en ook eten en drinken is handig want veel restaurants zijn er niet. Als je van plan bent om naar New England te gaan is Acadia NP absoluut een must. Meer info voor een rondreis idee kun je vinden op mijn website

Massachusetts: Route 6
De route loopt eigenlijk helemaal van Cape Cod naar California maar ik bedoel het gedeelte dat op het eiland loopt, vanaf de Sagamore Bridge naar Provincetown.
Cape Cod is rijk aan stranden, zoutpannen en biedt een prachtig uitzicht over de Oceaan. 
Dit gedeelte hoort gewoon bij een rondreis door New England en is als laatste stop voor de terugreis zeer geschikt.

Montana & Wyoming Beartooth Highway
De weg die vanaf Montana en door Noordwest Wyoming naar de Noordoost ingang van Yellowstone National Park loopt heeft een totale lengte van 68 km (109 mi).
’s Winters gesloten in verband met de vele sneeuw en slecht weg condities. Normaal gesproken gaat de weg altijd open in het Memorial Day Weekend. Bij de entree van Yellowstone kom je meteen in Lamar Valley uit, een van de mooiste dalen en met veel kans op wolven en beren.
Yellowstone National Park is een van mijn favoriete parken maar helaas wordt dit park door de vele toeristen minder aantrekkelijk. De bezoekers houden zich slechts maar matig aan de regels waardoor Park Management soms ongewilde acties moet nemen. Een van mijn favoriete reis waarin Yellowstone Park National zit vind je met de naam Denver Connection terug op mijn website

Nevada: Valley of Fire Highway
Wie in of in de omgeving van Las Vegas is mag deze mooie weg niet overslaan.
The Valley of Fire Highway ligt ongeveer 80 km (50 mi) ten Noordoosten van Las Vegas. De weg op zichzelf heeft een lengte van 16 km (mi) en brengt je door de Mojave Woenstijn. De rode heuvels bieden een prachtig gezicht en er zijn genoeg parkeer gelegenheden. ’s Zomers kan de temperatuur oplopen tussen de 39-49 graden terwijl het ’s winter tussen het vriespunt en de 24 gr kan worden. De weg is het hele jaar geopend.

New Hampshire: Kacamagus Highway
Voor in de herfst is deze prachtig weg de moeite waard, de kleuren oranje, geel en rood tekenen dan het landschap. De weg is 55 km lang en brengt je van Conway naar Bath door de White Mountains.
Onderweg kom je veel "Covered Bridges" tegen.Voor meer informatie klik hier.
De route past perfect bij een vakantie in New England





New York: Whiteface Veterans Memorial Highway of de NY 431Whiteface Veterans Memorial Highway is een 8 km (12.8 mi) lange weg in de Adirondacks Mountains en brengt je naar White Mountain op 1.533.
Meer informatie over deze prachtige weg kun je vinden op mijn Blog via deze link.
Deze weg past heel goed in een combinatie vakantie van Amerika en Canada.
Onder de naam Oost Canada & Falls kun je hem terugvinden op mijn website

Oregon: U.S. 101581 km (363 mi) schoonheid langs de kust van Oregon en als je wilt kun je deze weg helemaal volgen tot het zuiden van California. In mijn ogen is Highway 101 een van de mooiste wegen die ik ook heb gereden. Mooier dan het deel in California. Waar je ook rijdt en kijkt het is een en al schoonheid. 
Je kunt deze wel volgen met hulp van de “Mile by Mile Guide”, alles over deze weg is te vinden op mijn blog via deze link. En mijn rondreis kun je vinden onder de naam Vulkanen en Stranden op mijn website. Ik denk een van de mooiste rondreizen die ik gemaakt heb.

Rhode Island: Ocean Drive of 10 Mile drive
Bij Newport, RI begint deze prachtig kust weg, hij brengt je langs diverse state parken, vuurtoren en een aantal prachtige oude huizen zoals, Marble House, Rosecliff en The Breakers.

Tijdens een storm is het hier prachtig met hoge golven over de kustweg.
Dit is uiteraard onderdeel van een reis door New England. En dan absoluut gedurende de Indian Summer.

South Dakota US Route 16ADe prachtige route ligt in de Black Hills van South Dakota en is te vinden aan de noordkant van Custer State Park. 
Hier bevindt zich ook Mount Rushmore National Memorial met de in berg uit gehakte hoofden van 4 presidenten. De route is hoofdzakelijk bekend van zijn vele tunnels waarvan er 1 een mooie doorkijk geeft op de 4 presidenten.
Meer over dit mooie gedenkteken vind je op mijn Blog en over het nabij gelegen Custer State Park. Mijn Rondreis kun je terug vinden onder de naam de Denver Connection, een reis die zeer de moeite waard is.

Utah: U.S. Route 163
De US Route 163 staat ook bekend als de weg naar Monument Valley, de aankomst op dit gedeelte van de weg is zeer indrukwekkend.
De weg loop door Utah en Arizona en heeft een lengte van 103 km (64 mi) waarvan het zuidelijkste gedeelte dwars door Navajo gebied gaat.
Deze route past en zit in mijn rondreis met de naam Denver Connection.

Vermont: Route 100 of Vermont’s Main Street en The Skiërs Highway
Langs de Oost rand van de Green Mountains in  zuidelijke Vermont loopt deze mooie weg en is een van de mooiste in New England. Deze weg loopt dwars Vermont en heeft een totale lengte van 349 km (216 mi).
Absoluut op zijn mooist in de herfst en dus een must do tijdens een New England rondreis.
Washington: Olympic Peninsula Loop DriveDe loop loopt rond Olympic National Park en heeft een lengte van 530km (329 mi) dus je bent hier wel even mee bezig. 
Het is een combinatie van de US 101, US 12 en Washington Highway 8.
Rivieren, de kustlijn, meren en het regenwoud zijn uniek tijdens deze loop.
Hij behoorde tot mijn rondreis Stranden en Vulkanen en 
mag je zeker niet missen ondanks zijn lengte.
Meer over de Staat Washington vind je via 2 Blogs die ik hier over heb geschreven;
Washington State – Een bezoekje meer dan waard en Mount St. Helens National Volcanic Monument.

Met dit Blog hoop ik jullie weer een reisidee te hebben gegeven voor een volgende vakantie.
Ik wens jullie dan ook heel veel plezier met ontdekken van deze mooie wegen in de diverse staten van Amerika.
Natuurlijk sta ik open voor vragen, tips of ideeën.. 

Met vriendelijke reisgroet,
Hedy Talens
Reizenenmeer Blog
Reizenmeer.com
Reizenenmeer Fotografie

Reacties

Meest Populaire Posts

2017 Travel tip 9 - Teutoburgerwald & Surrounding / Teutoburgerwoud & Omgeving - Reistip 2017 Tip 9

Een Top Weg: Grande Strada delle Dolomiti - Dwars door Zuid-Tirol en de Dolomieten.

Gardameer, Italië - Een aantal bezienswaardigheden