Rondreis Alberta/British Columbia - mei/juni 2019 - Nelson & Regio
Nelson & Kootenay Lake - Ontdek de Regio!
BOB of Big Orange Bridge
Nelson met zijn koninklijke bijnaam de The Queen City” of “Heritage Capital” ligt midden in de Selkirk Mountains aan Lake Kootenay of zoals de uitspraak is “Lake Kutni of Kootnee”, afkomstig van de Kuteni First Nations
In de omgeving werd in 1867 goud en zilver gevonden.
Na de ontdekking van zilver op de nabijgelegen Toad Mountain in 1886, bloeide de stad snel op dat leidde tot de oprichting van Nelson in 1897.
Vanaf 1900 werden hier enkele hotels van aanzien gebouwd, de Hudson Bay Company vestigde zich hier en werd een elektrisch tram systeem aangelegd, die heden ten dagen nog functioneert.
Het heeft een indrukwekkende collectie van historische gebouwen, maar liefst 350, uit de regionale “Silver Rush”.
Er werden 2 trein trajecten gebouwd en de Canadian Pacific Railway zette hier een fabriek op voor de bouw van locomotieven.
Canadian Pacific Railway (CP) #7009 & #4104 / Diesel Locomotive Fairbanks-Morse FM H-16-66
Nelson heeft veel kleine restaurantjes en brouwerijtjes. Langs de waterkant kun je een wandeling maken.
Geen zin om te wandelen? Dan neem je gewoon de Streetcar #23 die brengt je van de ene kant van het park naar de andere. En geloof het of niet de tram gaat gewoon over het parkeer terrein van de Walmart.
Het kost je slechts een kleine bijdrage voor het onderhoud van de tram en het museum.
Wat te doen in Nelson:
- Rond slenteren door historisch Bakerstreet waar op woensdagen een locale markt wordt gehouden en allerlei restaurantjes, cafeetjes en winkeltjes zitten.
- Een kaart genaamd Heritage Walking Tour halen bij het toeristenbureau en naar aanleiding van de kaart langs veel historische gebouwen wandelen.
The Court house
- Ritje maken met de historische Streetcar #23 gebouwd in 1906, deze loop tussen Prestige Lakeside Resort (City Wharf) en Lakeside Park
Streetcar #23
- De Waterfront Path Way wandelen langs het water en strand.
- Touchstones Nelson - Museum of Art and History: in het postkantoor uit 1902, dat op zichzelf al een bezienswaardigheid is.
- Cottonwood Falls Park bezoeken, een klein parkje aangelegd ter ere van de vriendschap tussen de gemeenschap van Nelson en de Japanse stad Shuzenji. Hier bevinden een mooie waterval en een kleine Japanse tuin met wat beelden en bloemen. Ik heb zeker lelijkere watervallen gezien dat deze.
Cottonwood Falls
- Great Northern Rail Trail; dit voormalig spoor is nu geschikt maakt om te fietsen en te wandelen. De officiele route loop van Salmo naar Nelson met een lengte van 47 km one way. Van het Mountain Station iets boven Nelson verheven begint de 5.5km lange wandeling naar het strand en je kruist hierbij 5 Trestles. Trestles of Schaagbruggen, bestaan uit een verstevigd geraamte van planken, palen of staalwerk, meestal vrij hoog, om een weg of een spoorweg over een diepte te brengen.
Meer informatie over Nelson vind je via de website van het toeristenbureau.
Verder kun je diverse rondritjes maken die vallen onder de Kootenay Circle Routes zoals bv:
- Een route naar Kaslo en is onderdeel van de Silvery Slocan Route of de Hot Springs Route.Kaslo was toegewijd aan de hout industrie in 1889, en groeide als gevolg van de silver rush van eind 19e eeuw. Het plaats straalt nog steeds de oude sfeer uit de vroegere mijnbouw tijd uit. Kaslo werd een stad op 14 augustus 1893, en is daardoor de oudste stad in de Kootenays. Het was een belangrijk centrum voor de scheepvaart en zilvererts mijnbouw. Na de Silver rush verdween de rijkdom in Kaslo, maar het werd opnieuw opgenomen als een dorp op 1 januari 1959. Er zijn 2 hoogte punten in de stad;
- Hotel Kaslo werd oorspronkelijk gebouwd in 1896 en werd gezien als zeer groots voor die tijd. In de loop der jaren, daalde de drukke mijnbouw en houtkap industrieën alsmede het aantal inwoners van de stad en raakte het hotel in verval en werd in 1920 over genomen door de stad. Die gebruikte het tussen 1942 tot 1945 als accommodatie voor Japans-Canadese geïnterneerden. Het hotel brandde af en werd gesloopt in 1950. Een nieuwe Kaslo Hotel werd gebouwd en geopend in 1958 op de originele site met uitzicht op Kootenay Lake. Het veranderde haar naam naar Mariner Hotel in 1981. Het hotel werd gesloten voor uitgebreide renovatie in 2006, en weer geopend voor gasten in het begin van 2009 als de Kaslo Hotel.Ik heb er zelf niet geslapen maar het hotel ziet er absoluut goed uit en zou zeker voor boetiek hotel door kunnen gaan.
Kaslo Hotel
- SS Moyie, de oudste rader stoomboot in de wereld. De Moyie werd in 1898 gebouwd voor de Canadian Pacific Railway en heeft dienst gedaan op Kootenay Lake tot 1957. Hiermee was ze de laatste stoomboot die passagiers vervoerde in Canada.
Na haar bijna 60 jaar dienst, werd ze verkocht aan de stad Kaslo en werd gerestaureerd. Vandaag is zij een National Historic Site, ligt op de wal en is de oudste intacte passagier raderboot van de wereld. Het had een grote en elegant ingerichte eetzaal, een luxe rokerslounge, een eigen “Ladies Saloon” en voor toen comfortabele overnachting-hutten, allemaal rijkelijk ingericht in bladgoud.
De radarboot vervoerde gemiddeld 250 passagiers maar op hoogtij dagen soms zelfs wel 450.
Dit tripje vanuit Nelson naar Kaslo is zo’n 140 km heen en terug, onderweg kom je nog langs Ainsworth Hot Springs, een van de hoogst aangeschreven warmwaterbronnen van deze omgeving.
- Een andere route die je kunt rijden is via de Hot Springs Route naar The Glass House gelegen vlakbij het plaatsje Sanca aan de andere kant van Kootenay Lake. Het huis werd gebouwd door David H. Brown nadat hij, na 35 jaar in de begrafenis wereld te hebben gezeten, gepensioneerd werd.
Hij zag hoeveel flessen, waarin balsemvloeistof had gezeten, werden weggegooid en bedacht om er een huis van te bouwen. Hij begon in 1952 met bouwen. Heel West Canada reisde hij af om zoveel mogelijk flessen te verzamelen, het werden er ruim 500.000 verzameld. In 1970 stierf David Brown en tegenwoordig houdt familie de omliggende tuin netjes en geven ze een korte rondleiding door het bijzondere huis. De keuken heeft uitzicht waar menig één moord voor zou doen en is zeer vooruitstrevend voor die tijd.
Het is een bijzondere plek om te bezoeken.
Je kunt vanuit Nelson via de veerboot bij Balfour over naar de andere kant van Kootenay lake en dan ligt het 25 km van Kootenay Bay af. Dan kun je er voor kiezen dezelfde weg terug te gaan of zoals ik heb gedaan door naar
Creston en met een stop bij het The Creston Valley Wildlife Centre via de Kootenay Pass, erg mooi, weer terug naar Nelson. Dit rondje is ongeveer 170 km en kost ruim tijd.
Met deze laatste rondrit neem ik afscheid van Nelson en ga mijn volgende doel opzoek Revelstoke.
De weg naar Revelstoke brengt mij via de Slocan Route naar de veerboot bij Galena. De weg slingert zich tot aan Nakusp langs de Slocan Rivier. Tussen Enterprise en Silverton kom je aan de linkerkant een view point tegen, het heeft geen naam wordt alleen rest area genoemd. Als je hier stopt heb je een prachtig uitzicht op Slocan Lake en prachtige bergen.
Slocan Lake View Point
De plaatsjes langs de weg stellen niet zo heel veel voor en pas bij Nakusp is er wat meer leven in de brouwerij maar dan moet je wel even door Nakusp gaan en niet de weg naar de Galena Ferry blijven volgen.
Galena Ferry
TIP: de boot vanaf Galena gaat elk uur op het halve uur, de overtocht duurt 20 minuten en is gratis. MAAR mocht je op hele uur bij Nakusp zijn, ga dan niet proberen de boot nog te halen want het neemt 40-45 minuten in beslag om er te komen door de bochtige weg en af en toe steekt onverwachts nog een beer over. Er is bij de boot niks, geen drinken en geen eten alleen het toilet.
En hierbij ga ik het laten,
Met vriendelijk reisgroet
Hedy Talens
Reacties
Een reactie posten