Rondreis Alberta/British Columbia - mei/juni 2019 - Tofino

Tofino = Beaches & Windsurfen & Pacific Rim National Park Reserve.



Na een relaxte namiddag in Nanaimo ga ik door naar de westkant van Vancouver Island waar Tofino mijn eindbestemming is. Ik verblijf hier 2 nachten in Cox Bay Beach Resort.
De rit ernaar toe is zo’n 200 km maar neem behoorlijk wat tijd in beslag omdat het 1 vreselijk druk is en 2 omdat er heel veel te zien is onderweg. En ook wegwerkzaamheden bij Kennedy Lake. Deze zijn het hele zomer seizoen aanwezig. Vanaf 15 juni t/m 15 september zijn er geen uur-afsluitingen overdag zoals is mijn periode wel is. Aangezien er bij de werkzaamheden maar 1 beschikbare baan is zullen er stops ingelast worden die tot maximaal 30 minuten kunnen duren.

Bij Parkerville een stop gemaakt bij het toeristenbureau voor nog wat tips onderweg, dat had ik beter niet kunnen doen omdat er nog veel meer dingen op het lijstje kwamen te staan.
Dus het strepen begon want ik kan natuurlijk niet alles tegelijk. Omdat ik in ieder geval via Coombs wilde heb ik de Highway 4A genomen en daar kwam ik nog langs Englishman River Falls Provincial Park, volgens het meisje van het toeristenbureau zijn er mooie watervallen. Het ligt op zo’n 10 minuten van de Highway4A af maar ik heb het toch overgeslagen want ik had al behoorlijk wat watervallen gezien en puur tijdgebrek.

Dus zoals gezegd, in Coombs gestopt bij The Old Country Market – Goats on the Roof  en geshopt voor wat lekkers maar de geiten stonden helaas niet op het dak. Zelfs op de terugweg stonden ze er ook niet dus. Helaas pindakaas geen herkansing
Ik was er in het weekend maar dat was niet handig ivm drukte is parkeren lastig.






  
     











  Doorgereden en gestopt Cameron Lake voor een picknick om mijn weg daarna te 
  vervolgen naar MacMillan Provincial Park  het ligt midden op Vancouver Island en is 
  thuis van de beroemde Douglas-spar, en ligt in het zogenaamde Cathedral Grove, een 
  eeuwenoud regenwoud.

  Aan beide kanten van de weg zijn er korte wandelingen: Cathedral Grove Trail en de 
  Old Growth Trail en geven een mooie indruk van het regenwoud.


Harbour Quay, Port Alberni
Pitstop in Port Alberni met een kort bezoek in het Harbour Quay District en de supermarkt. 
Port Alberni is een diepe havenstad die ligt in de Alberni vallei aan het hoofd van de Alberni Inlet, Vancouver Island’s langste inham.
Je kunt hier een bezoek brengen aan McLean Mill National Historic Site & Railway  helaas dit jaar beide gesloten ivm geldgebrek en reparaties, bij een langer verblijf in Port Alberni kun je een dagje mee met de postboot M.V. Frances Barkley, die vaart van Port Alberni naar Ucluelet en Bamfield.

Na Port Alberni wordt de weg smaller en bochtiger en neemt een behoorlijke tijd in beslag, met een beetje pech zit er een camper voor en dan is de gemiddelde rijsnelheid 40-50km. De camper en langzaam rijdend verkeer zijn verplicht bij het creëren van een file van 5 of meer auto’s de speciale “pullouts” te gebruiken. Deze staan goed aangegeven. Menig houdt zich die regel maar er zijn er ook genoeg die lappen het aan hun laars. 

Het was slechts 200 km maar het was een lange rit ruim 6 uur, door de nodige stops, smalle weg aan het einde en de wegwerkzaamheden. De meest recente informatie van de werkzaamheden en schema vind je hier.



Tofino is een klein plaatsje met nog geen 2.000 inwoners maar het kan hier zowel in als buiten het seizoen behoorlijk druk zijn want het is een zeer populaire toeristische bestemming. Het trekt surfers, wandelers, natuurliefhebbers, vogelspotters, kampeerders, Whale Watchers en vissers. 
In de winter is het niet zo bruisend maar het zogenaamde Storm Season is zeer populair. 
Tofino heeft maar liefst 5 stranden en elk strand heeft zijn eigen bekoring. Via de Tofino Tourism website vind je hierover alles.
Ik verbleef bij Cox Bay Beach dat bekend staat als surf strand en waar de meeste surf wedstrijden worden gehouden.
Je kunt hier genieten van strandwandeling, een wandeling door het regenwoud van het Rim National Park Reserve of een van de vele excursies doen die hier zijn.



En als je even klaar bent met Tofino kun je naar het 35 km verder op gelegen Ucluelet om een deel van het West Pacific Trail te lopen met een bezoek aan de lelijkste vuurtoren die ik ook heb gezien Amphitrite Point Lighthouse of een bezoek aan het acquarium.

Tips: 
  • strandjutten naar schelpen, de zogenaamde zanddollar is hier goed te vinden maar ook prachtige krab huisjes en allerlei mossels.
  • Lekker lunchen in Tofino bij Shed Restaurant met een lekker lokaal biertje

Ongetwijfeld ben ik wat vergeten of heb het overgeslagen maar ondanks de lange rit was het hier heerlijk toeven. Vertrek gewoon lekker op tijd en geniet van de reis.

Met vriendelijke reisgroet uit Tofino
Hedy Talens

Met ingang van 29 mei is er voor de facebook lezers van mijn Blog een groep beschikbaar: Canada Reis Info - Pure Passie!
Aanmelden is simpel: lidmaatschap aanvragen + de 3 vragen beantwoorden = goedkeuring 

Reacties

Meest Populaire Posts

2017 Travel tip 9 - Teutoburgerwald & Surrounding / Teutoburgerwoud & Omgeving - Reistip 2017 Tip 9

Een Top Weg: Grande Strada delle Dolomiti - Dwars door Zuid-Tirol en de Dolomieten.

Gardameer, Italië - Een aantal bezienswaardigheden